Awas dengan kedai telefon di Terminal 1!!

Awas! Silo berhati-hati sebolum nasib kalian jadi seperti atok. Kan atok punyo henset ado masalah sikit kan. Pahtu terus berniat nak tukar yang baru. Atok pun terus ke terminal 1 pado 30.1.2012 jam 9 malam camtu. Ingatkan kodai-kodai henset kat situ masih buka, tapi diorang dah siap nak bongkos. Kecuali satu kedai nih. Namo kodai ni Jazz.com. Terlotak di tingkat 1 betul2 berhadapan dengan escalator.

Atok bajet nak boli henset blackberry tapi bawah rm500. Ado satu siri tu hargo eh rm480. Atok mintak kurang jadik rm460. Tapi atok nak try pasang dulu henset tu nak tgk kondisinya kan, tapi cino tu koba bateri tak ado, so atok batalkan niat. Deal. Atok terus p mesin ATM keluarkan duit sharp rm460. Pastu atok poie lah balik kedai tu kan. Terus kasi tunai kat tokey tu. Dia amik ic atok nak tulis namo, no ic, no telepon kan. Semuanya dalam sekolip mato pasal dio pun rushing nak tutup. Pastu tibo2 cino tu koba camnih.

"You kena tambah lagi rm170 as a software waranty per year,"katanya selamba b*bi. Atok tercengang. Eh, tadi kau tak sebut pun pasal waranty segala kan? Bilo aku dah kasi duit kat kau, macam2 kau suruh tambah. Wajib la katanya tu. Government charge katanya. Atok bangkang! Terus cakap kat dia tak mau. Atok koba what reason nak amik tu? Atok pun bukannya kaki dunlod software henset. Dia pakso atok. Atok mengamuk kat situ. Atok koba, tadi apasal tak koba awal2 ado bayaran tersembunyi? Kenapa tak cakap harga bersih rm650++? Atok raso tertipu. Tekak punya tekak, akhirnya cino tu mengalah.

"Ok, no waranty!!!....," katanya pendek. Dia suruh atok sign kat resit tu dua kali. Masa tu dah kelam-labut kan, tak pikir apa dah atok terus sign.

Atok amik henset, amik resit, amik kotak bb terus blah. Malamnya juga atok terus caj 8 jam sampai pagi. Esok nak poie kojo tu, atok tak bukak lagi bb tu, sampai opis baru bukak. Maso atok switch on je bb tu terus skrin jadi mulfunction. Dio blur blur. Darah tibo2 naik ke kepalo. Atok terus p kodai tu dalam pukul 10 pagi pasal mall selalunya bukak 10 pagi kan. Atok ngan sorang opismate atok ni terus serang dio. Atok koba nak cash balik. Dio berkeras tak mau kasi. Kawan atok tu siap koba "cina kurang hajar!!". Siap dia nak panggil security halau atok! Siap dia nak tepon kawan2 samseng dia!!

Atok balik ke opis semulo. Bilo salah seorang opismate yang lain tahu atok ditipu bangsa asing, terus dio suruh atok tunjukkan tompek eh. Slow talk punya slow talk, bos cino tu nak amik balik phone tu. Tapi dengan harga rm200! Apa kejadahnya? Atok beli rm460! tak sampai 10 jam BB tu kat atok, hargo eh dah kurang lobih 50%! Dio koba itu salah atok. Mungkin atok terhempas sampaikan skrin tu rosak macam tu.

Kitorang memang bertekak mulut maso tu. Kawan atok yang slow talk tadi pun dah hangin, terus dio pun mengamuk. Dio siap call abang besar dia. Atok cubo tenangkan. Tak mau besarkan hal ni sobab kan rm460, tak pasal2 buruk reputasi kojo kitorang nanti. Nanti henset pun tak dapek, cash pun tak dapek, siap jadik kes polis pulak nanti. Atok dah give up. Orang tamak macam tu takkan mengalah, so atok mengalah tapi dengan syarat dio kono hantar repair kat kilang.

Ecah tahu, betapa remuknya hati atok bilo cino tu koba paling awal 2 bulan baru henset tu boleh dibaiki. 2 bulan! bukan 2 minggu! Atok nak pakai henset apo 2 bulan tu? Tapi atok tak mau panjangkan cerito, atok terus kasi orang tu hantar kat brightstar (kilang) balik. Lagipun atok dah sign "no waranty" kt resit tu tergesa-gesa. Kalau panjangkan ke tribunal, tak pasti lagi atok boleh dapat cash balik. Dalam fikiran atok, dio nak hantar untuk repair pun dah cukup baik.

Pastu kitorang terus balik opis. Sempat lagi beli ayam kehepsi. Dah tensen punyo pasal, makan banyaklah kan. Balik opis tu atok termenung kejap. Atok tak puas hati terus call tribunal pengguna. Dio koba boleh je buek report dalam masa 3 tahun barang dibeli tapi tak puas hati. Tapi atok nak hold dulu. Pasal atok dah hantar utk waranty. Kalau henset tu bermasaalah jugak, kompem atok buat aduan kat tribunal tuntut tunai atok balik. Sobab atok masih ingat kato2 cino tu, "lcd dia takut tak cover under waranty".....l*h*nat.....Atok bukan nak racist...tapi atok harus katakan.....si*l punya cina makan b*bi!.....nak untung tanpa pikirkan orang lain teraniaya.....



Atok ponah dongar, kalau orang teraniaya ni doanya dimakbulkan. So, untuk kebaikan cucu-cucu yang lain supaya tak tertipu pado maso akan datang, atok doakan..................agar kodai tu bungkus sebaik sajo atok dapek balik BB atok tu....AMIN.....