Jijik, tahu!

quit-smoking
1. Aku paling benci kalau orang hisap rokok kat tempat orang lain tengah makan, lepas tu buat muka tembok besar China tak reti bahasa. Dasar takde kesedaran sivik.

2. Satu lagi, bila masa mengajar, lepas aku bagi ‘take 5’ kat students untuk rehatkan otak kejap, touch up make up, nak ter'buang' apa semua tu, satu kelas yang berhawa dingin akan penuh dengan bau asap rokok berlegar-legar. Masa tengah mengandung dulu, habis aku bambu budak-budak tu keluar kelas.

3. Dan, sekarang ni, aku jadik terpaling sentap bila masa terang-terangan aku tengah dukung bayi, boleh pulak datang sekumpulan remaja lelaki yang pakai macam Adam Lambert (konon) selamba hembus asap rokok kepul-kepul macam naga. Betul-betul depan mata aku.

Ada jugak yang merasa tamparan wanita, kang.

image
Jijik.


HER : Apa dah jadik dengan kempen Tak Nak dulu? Dah naikkan harga pun tak makan saman. Lepas ni, bagi saman je. Sebatang, seratus ringgit. Tercirit kau kat situ jugak.