Misteri Sebuah Rumah Wasiat (Kisah Seram)



Nama saya Arm. Berasal dari JB. Di sini saya ingin berkongsi cerita seram dan misteri yang pernah saya alami suatu ketika dahulu... Kisahnya bermula pada dua tahun yang lepas...

Pada Jun 2012, saya telah pulang ke kampung di Negeri Sembilan kerana ada kenduri doa selamat untuk keluarga saya. Selepas kenduri selesai pada malam itu, saya dengan sepupu telah duduk berehat di pangkin di anjung rumah. Semasa duduk dan berborak, saya ada terdengar satu suara seperti orang sedang menangis di rumah kosong di bawah. Jarak antara rumah nenek saya dan rumah kosong sekitar 50 meter di bawah bukit. Pada masa yang sama juga saya ada ternampak kelibat satu bayang yang pergi ke rumah itu. Hati saya terdetik untuk pergi menyiasat siapa yang telah pergi ke rumah itu dan suara siapa yang menangis.


Tanpa berlengah saya dan sepupu saya terus pergi ke rumah kosong berkenaan. Semasa hampir dengan rumah itu saya terdengar tangisan tu semakin kuat, tetapi setelah sampai suara tangisan itu terus berhenti. Pada masa itu saya rasa macam ada seseorang sedang memerhatikan saya. Tapi saya tak endahkan sebab saya jenis tak percaya pada hantu, saya cuma nak siasat kalau ade orang membuat jenayah di rumah kosong berkenaan. Saya telah menyelinap masuk ikut pintu belakang dan sepupu saya telah panjat ikut tingkap dapur. Tiba2 saya terdengar benda jatuh dari atas bumbung. Saya pun terus melihat ke atas dan mendapati ada lembaga putih bermata merah saga dan berambut panjang mencecah lantai sedang duduk bertenggek di kayu penahan siling rumah tersebut sambil menangis dan kemudian bertukar mengilai dengan sekuatnya.

Pada masa itu saya tidak mampu melakukan apa2, kaki saya kaku di situ dan hanya mampu melihat kemerahan mata dan juga rambutnya yang panjang mengurai. Pada masa yang sama sepupu saya telah membaling kayu pada makhluk tersebut dan makhluk tersebut menjerit dan terus terbang menghilangkan diri. Pada masa itu baru saya dapat bercakap dan bergerak, dan apabila saya keluar dari rumah itu, saya dapati sepupu saya telah pengsan. Saya tidak tahu apa sebabnya. Tanpa berlengah lagi saya terus mendukung dan lari balik ke rumah. Keluarga saya terkejut melihat keadaan saya ketika itu. Selepas sepupu saya itu sedar, saya bertanya bagaimana boleh pengsan, dia menjawab lembaga itu tiba2 muncul di depannya dan dia panik lalu terjatuh dari tingkap yang dia panjat. Mungkin lembaga itu marah dengan apa yang sepupu saya buat.

Apabila saya bercerita pada nenek saya tentang kejadian itu, baru lah saya tahu kenapa rumah itu kosong walaupun telah diwasiatkan. Sebenarnya isteri pemilik rumah tersebut telah mati akibat dirogol dan dibunuh oleh penduduk kampung. Pada masa pembunuhan, suami mangsa tiada di rumah kerana urusan kerja. Anak mangsa tersebut yang baru berusia empat tahun, turut dibunuh. Selepas kejadain itu ramai yang telah mengalami kejadian aneh di kawasan berkenaan. Sejak kejadian itu saya tidak lagi pergi ke rumah itu dan saya mula percaya yang alam hantu ni wujud...