Jiran Takda Muka Malu Tebal Tahap Dewa

Assalammualaikum/salam sejahtera para forumer sekalian.

Hari nie aku nak story satu masalah yg selama nie membelenggu hidup aku adik beradik. Okay, aku anak ke-3 drpd 4org adik beradik. Atas aku kakak n yg sulung abang. Bawah aku adik laki. Mak aku suri rumah sepenuh masa n bapak aku askar pencen. 

Lepas bapak aku pencen, dia bukak bengkel kat umah aku. Umah aku corner lot, so utk memudahkan dia cari rezeki n pantau kegiatan anak2, thats why dia xnk bukak bengkel kat tmpat lain. Tp itu bukan masalah sebenar kat sini. Masalah aku adik beradik adalah bila jiran2 tetangga dok melepak 24/7 kat umah.

Mula2 tue mmg kitorg pn xkesah. Yelah, budak2 kan. Tapi bila masa berganti masa, ktorg dh masuk remaja...ktorg perlukan ruang utk diri sendiri dan keluarga. Jiran2 aku suka2 je ajak mak aku masak2, makan2 kat umah ala2 open house. Hari2. Korang bayangkan..... betapa stressnya ktorg. Mak bapak aku nk cakap ape kan..xkan nk halau. Mak bapak aku nie pulak jenis yg jaga sgt hati jiran. Ini jugak salah satu faktor yg membuatkan bnda nie jd makin teruk. Oh ye, utk pngetahuan korg...ada dlm 5 famly bekampung utk mnjayakan 'openhouse' tersebut.

Tp, watak utama dlm cerita nie jiran sebelah umah aku. Kita panggil dia Amri (mmg nama sebenar) dgn bini dia Imah (pun mmg nama sebenar). Dorg nie sebelum pindah sebelah umah aku, dorg duk Bangi. Keja kilang Sony. Disebabkan pinjam along, dorg tepaksa la mnyorok n pindah duk sini. Mula2 tue dorg join2 je 'openhouse' kat umah aku nie. Lama2 mak bapak aku jd rapat pulak dgn dorg. Yelah, mak aku nie jenis lembut hati tau. Pantang betul dia tgok org susah2 nie. Semua nk ditolong. Jap g Imah nangis2 cerita xda duit nk belanja, mak aku bg duit. Kang laki dia si Amri ngadu kat bapak aku xde duit nk g keje, bapak aku tolong. Makan mmg dh xpayah risau la sbb mmg makan kat 'openhouse'. Rumah aku mmg mcm rumah dorg. Dorg betul2 balik umah dorg utk tido je. Heaven giler kan life dorg? Benda nie berlarutan adalah dlm 2taun. Masa nie famly aku mmg teruk. Aku adik beradik masing2 buat hal masing2. Ktorg xbetah duk umah lama2 sbb benci dan mnyampah yg teramat sgt dgn Amri n Imah nie.

Aku masa tue, mintak je duit berapa kat bapak aku. Dia bagi, aku kuar lepak dgn kawan2. Ktorg adik beradik selalu gaduh dgn mak bapak pasal jiran2 nie. Mak bapak biasa la kan. Ape yg dorg cakap semua betul. Last2 kotg malas nk cakap ape, ktorg sound depan2 jela Amri dgn Imah tue. Akak aku la mulut tara kasian. Ada skali tue dia sound "Lpas nie pecahkan la dinding umah nie. Senang sikit Cik Mah dgn Cik Amri nak datang'. Masa tue muka mak aku mmg merah padam. Dia malu+marah kat akak aku. Pastu, mmg dia membebel jela. Keadaan nie berulang3 dan ktorg adik beradik hnya mampu bersabar je.

Bertambah worse, Amri berenti keja kat kilang Sony tue. Yelah, makan ada org sapot kan. Ape dia nk risau xda keja? OMG... Masa nie mmg saat2 paling mnderita dalam hidup aku. Kat umah mmg muka Amri je 24jam. Muka mmg stok mintak pelempang. Tp demi mnjaga hati mak bapak, ktorg diam je. Bapak aku sbenarnya xsuka jugak, sbb dlm pada tue dia ada bercerita pasal Amri nie. Katanya nk ktorg ambik iktibar. Mcm nie ceritanya....satu pagi, dia mintak pinjam/ambik terus duit kat bapak aku sbb dia xda duit sesen pn. Bapak aku yg budiman nie bg la...(mcm biasa) 50rm. Then bapak aku pegi beli sarapan kat satu gerai, terserempak dgn dia. Dgn duit yg bapak aku bg tue, dia melantak sarapan nasi lemak dgn 4-5 jenis lauk. Ayam, smbal kerang, sotong, telur....mmg melantak habislah. Pastu utk anak bini kat umah, korg tau dia beli ape je? Roti majerin plastik kuning yg 60sen tue je. Sial xsial? Bapak jenis ape tah. Dia makan sedap2 kat luar, anak bini mkn roti je. Dh la merokok kuat. Kira bapak aku jugak la yg belanja dia merokok tue. Weh, bapak aku sndiri pn xmerokok sbb fikir duit tue lehih baik bg anak bini makan.

Bersambung.... darah aku tgh naik. Bersambung esok Jam 7.00 am Tarikh 29/10/2013


Part 2 Release