Masalah JAM!

Seorang pemuda sedang dalam perjalanannya kembali ke Kuala Lumpur menaiki 

keretapi Mel-malam. Antara penumpang yang ramai ada seorang tua yang 

duduk disebelahya. Setelah lama berdiam diri, sambil menguap si pemuda 

bertanya kepada orang tua tersebut, " Pakcik, pukul berapa sekarang?"

Sebuah pertanyaan yang biasa, yang kadangkala kita tujukan kepada sesiapa 

pun. Dan selalunya kita akan mendapat jawapan. Namun kali ini sungguh diluar 

dugaan, orang tua tadi berdiam diri sahaja. Mungkin orang tua ini kurang 

pendengaran, berkata pemuda tersebut dalam hatinya. Dia mengulangi 

pertanyaan sampai 3 kali. Namun orang tua itu tetap berdiam diri tanpa 

sebarang riak dari wajahnya.

Pemuda tersebut mencuit orang tua tersebut dan berkata, "Saya hairan 

mengapa pakcik tidak menjawap pertanyaan saya? Salahkah saya bertanya?"

Orang tua itu menoleh sambil berkata, "Bukannya saya tidak mahu menjawap, 

tapi nanti kalau saya jawap, kita pasti akan bersoal jawap mengenai soal ini 

soal itu, dan akhirnya kita akan bertambah mesra." Si pemuda termangu 

mendengar ceramah orang tua itu.Terus dia bertanya lagi, "Lalu apa salahnya 

kalau kita menjadi lebih mesra?"

Orang tua itu berkata lagi, "Apabila kita bertambah mesra ketika anak gadis 

dan isteri saya menjemput saya di Kuala Lumpur, nanti kita akan turun 

bersama-sama. Dan saya pasti mengenalkan mereka kepada kamu."

Si pemuda itu tambah bingung dan tidak tentu arah. "Kemudian?" tanyanya 

lagi."Isteri saya orangnya baik sekali kepada semua orang, takut nanti dia 

mempelawa anda ke rumah. Nanti kamu akan mandi dan berehat di rumah 

saya,dan juga akan kami jamu di rumah saya. Setelah itu kamu boleh menjadi 

rapat dengan anak gadis saya dan kamu akan menjadi teman lelaki anak saya. 

Lama-lama kamu akan menjadi menantu saya," katanya lagi. 

Si pemuda yang tadi sudah bingung sekarang semakin bingung.Terus dia 

bertanya, "Pakcik, apakah hubungannya semua ini dengan pertanyaan saya yang 

pertama? Sambil berdiri orang tua tersebut menjawap dengan lantang,

"Masalahnya?,

SAYA TIDAK MAHU MEMPUNYAI MENANTU SEPERTI KAMU. JAM TANGAN PUN 

TAKDERRR!"